Lektury
Podstawa
programowa dla szkół Mojej Głowy nie zawiera listy lektur. Lista
lektur publikowana jest w osobnym dokumencie, który jest
aktualizowany co kilka lat. Zajmuje się tym niezależna od
ministerstwa instytucja – Krajowy Instytut Programów Szkolnych –
która oprócz publikowania listy lektur, przygotowuje i udostępnia
opracowania metodyczne do każdej pozycji na liście.
Istnieje
10 wykazów lektur:
- wykaz dla dzieci 3- i 4-letnich
- wykaz dla dzieci 5- i 6-letnich
- wykaz dla uczniów klas 1 i 2 szkoły podstawowej
- wykaz dla uczniów klas 3 i 4 szkoły podstawowej
- wykaz dla uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej
- wykaz dla uczniów klas 7 i 8 szkoły podstawowej
- wykaz dla uczniów liceum i technikum – literatura dawna
- wykaz dla uczniów liceum i technikum – literatura najnowsza
- wykaz dla uczniów szkół branżowych I stopnia
- wykaz dla uczniów szkół branżowych II stopnia.
Oczywiście wykaz dla
najmłodszych dzieci – niechodzących do szkoły i nieumiejących
czytać – obejmuje książki i książeczki do słuchania lub
oglądania. Wykazy dla szkół
branżowych zawierają te same pozycje, co wykazy dla liceum i
technikum. Jednak lektury dla liceum i technikum podzielone są na
dwie części według chronologii (literatura do końca XIX w. i
literatura XX i XXI w.), natomiast lektury dla szkół branżowych
podzielone są według stopnia trudności i „życiowości”
utworów (w szkołach I stopnia – utwory łatwiejsze w odbiorze i
poruszające bardziej życiowe tematy, zaś w szkołach II stopnia –
utwory trudniejsze, poruszające bardziej egzystencjalne i
abstrakcyjne tematy).
Każdy wykaz składa
się w rzeczywistości z 5 list:
- lista A: teksty literackie długie – przede wszystkim powieści i dramaty
- lista B: teksty literackie krótkie – np. opowiadania, nowele, baśnie, legendy, mity, a także fragmenty dłuższych utworów; każda pozycja to 3-4 teksty, najczęściej do wyboru przez nauczyciela
- lista C: poezja – każda pozycja to zbiór wierszy: jednego poety / z jednego okresu literackiego, np. poezja barokowa / z jednego gatunku, np. sonety / na ten sam temat, np. poezja miłosna lub patriotyczna
- lista D: teksty nieliterackie – np. publicystyczne, informacyjne, popularnonaukowe, naukowe, krytyczne; najczęściej nie podaje się tutaj konkretnych tytułów, ale ogólny opis kategorii tekstów, np. wybrane artykuły z czasopisma o tematyce przyrodniczej, wybrane eseje jakiegoś autora
- lista E: dzieła kultury – np. filmy, spektakle teatralne, obrazy, piosenki, utwory muzyczne, koncerty, a nawet reklamy, plakaty, komiksy, rzeźby, obiekty architektoniczne, dzieła sztuki ludowej; każda pozycja to jedno lub kilka takich dzieł.
Wybór lektur
dokonywany jest przez nauczyciela w następujący sposób:
- najpierw omawia się po 1 lekturze z list A, B i C – w przedszkolu i w klasach I-IV szkoły podstawowej nauczyciel może wybierać, natomiast począwszy od klasy V musi omówić lektury podane jako obowiązkowe
- następnie omawia się po 1 lekturze z każdej z list A-E
- na koniec nauczyciel dodaje 2 lektury swobodnego wyboru – może wybrać kolejne utwory z dowolnej listy (nawet oba utwory z jednej listy) albo zaproponować utwory spoza listy.
Dla Krajowego
Instytutu Programów Szkolnych zamieszczenie utworu na liście wiąże
się z koniecznością opracowania przewodnika metodycznego dla
nauczycieli. Przewodnik taki można ściągnąć ze specjalnej strony
internetowej. Zawiera on przede wszystkim:
- ogólne informacje o utworze, utworach lub innym dziele kultury
- propozycje pytań i tematów do rozmów na temat treści, formy i przekazu dzieła
- propozycje ćwiczeń językowych, analityczno-interpretacyjnych, redakcyjnych na bazie dzieła
- inspiracje artystyczne, badawcze, społeczne, propozycje tematów wypowiedzi pisemnych i prezentacji na bazie dzieła.
Komentarze
Prześlij komentarz